Stand by...

Akkor most vidék vagy nagyváros?

A hétvégén a nagyszüleimnél időzök, és ma kicsit emberek közé is mentünk. A helyszín SZ.-Sz.-B. megye központja, Nyíregyháza. Sokszor jártam itt, volt h nyaranta heteket itt szaladgáltam, mentem nagyszüleim idegeire. Ahogy nőttem, egyre több dolgon gondolkodtam a hellyel kapcsolatban. Fontos még megjegyezni, h mióta élek, az év nagy részét egy 35 ezres kisvárosban töltöm, BP-től 25 km-re, 20-25 percre autóval.

A nagy kérdés, h ez a vidék nekem milyen irányba változás. Egyrészt egy nagyváros, óriási piaccal, forgalmas utakkal, sok lakossal, nagy lakótelepekkel, sok iskola, állatkert, fürdő, stb. A felsőoktatási intézményeket csak azért nem említem, mert az van nálunk is. Ezek alapján mondhatnám, h egy fejlettebb, nagyvárosi helyre kerültem.

Ámde, ugyonakkor ez itt Szablocs. Egósan hangzik, de Pest megyéhez, és főleg BP-hez, és közvetlen közeléhez képest elmaradott. Akármerre megyek, primitív, naiv (a szó sajnos elterjedt, pejoratív értelmében véve) parasztokkal találkozom, vagy jobb esetben egyszerűen a végletekig  egyszerű emberekkel.

Ráadásul a legtöbben dúl a magyarság, sírás, rívás jajgatás, mindenhez értés. Eljátszák h ez egy falu ahol mindenki mindenkit ismer, közben meg megy a nagy képmutatás mindenfelé, egy utca köszönésnél is. A beszédstílus is egy külön bekezdést érne. Nem vagyok egy ékesszóló, vagy költő, aki nagyon jól beszélne, vagy fogalmazna, de néha úgy érzem, itt nem is tudnak igazán magyarul.

Az itteni “fiatalságról” nincs túl sok infóm, nem igazán vannak nem rokon, de fiatal ismerőseim itt. Az emberekből kiindulva nem is igazán vonzott, h itt vkivel összehaverkodjak, mamám néha próbálkozott, de azok eléggé elveszett ötletek voltak.

Tudom van kivétel, és felénk is van sok bunkó, meg együgyű ember, de itt mégis úgy érzem, jóval nagyobb koncentráltabb. Ez engem eléggé zavar, és ehhez jön még a “felszereltség”.

Vegyük például a boltokat: az igaz h Gödöllőhöz képest nagyobbak, jobbak (bár ez sem mindig igaz), de amennyi idő itt átjutni a városon pl. a Nyírplázába, annyi idő alatt én kb. Pesten vagyok, mondjuk az Árkádban. Ez a kettő meg már ég és föld. Előbbi az egy kisebb bevásárlóközpontnak tűnik kivülről, belül pedig kong az ürességtől, és ami van, az sem túl “színvonalas” általában.

Végezetül leszögezném, hogy nem akarok senkit megsérteni, sem “büdös pestieket”, vagy “magunkat” fényezni. Mindenhol van rossz, mindenhol van jó, csak a tapasztalataimról írtam. Szerintetek előrelépés, vagy visszalépés?

14 Comment(s). Add a comment or Trackback

  • Mebarak  15:08 Oct 28, 2008 

    Tudod mi a legjobb megoldás? Ha vidéken laksz egy nagyváros közelében :p És van kocsid – természetesen :p

  • Kiss K D  08:43 Oct 30, 2008 

    Hát kocsi az csak szüleimnél van, de szerintem am Gödöllő minden ilyen kritériumnak megfelel. Nem Mucsajcsöröge után van 2 utcával, tejet venni nem kell a szomszédba menni. Ám BP 25 km az autópályán, vagy ha nincs őstaxi, akkor meg meg HÉV, vonat, busz. Ezért szeretem ezt a várost, bár vannak bőven hátrányai.

    Dani

  • Utazz  22:45 Nov 06, 2008 

    Ez egy nagyon érdekes téma, bár én abban a megtisztelő helyzetben élek, hogy én vagyok a “bunkó pesti”. Tudom most az indítás egy csöppet “OFF”, de türelem türelem. Ez nálunk volt felvetés, földrajzon, hogy 2féle embert különböztetett meg a földrajztanárunk a “bunkó pestit” és a “idéki paraszt”, ő az utóbbinak vallja magát, annak ellenére, hogy a BUdapest közeli aglomerációban lakik, másrészt azért is érdekesek ezek a megnevezések mert az ország 84% “vidéki paraszt” lenne, annak ellenére, hogy sokan nagyvárosban élnek. Tehát most jön az, hogy a Nagyszüleim Hódmezővásárhelyen laknak(tak). És érdekes módon én ott vidéken éreztem magamat, pedig egy megyei jogú város, de az egész olyan min egy túlméretes falú, és a jellemzői is tipikusan falusak, sok kis kertes ház, panel társosház 1-2darab akad az se több mint 4 emelet és csak 1-2darab, sokan biciklivel járnak, igaz van saját tescojuk, de az nem egy pláza(bár szerintem egy város feltétele nem a pláza). Tehát magamból kiindulva szerintem vidék, az emberek is úgyviselkednek mint a bármelyik kis faluban, de 1 különbség van ha levidékized őket, vérigsértődnek… Nagyábol ennyi remélem hasznosnak találod véleményemet.

  • Kiss K D  23:09 Nov 06, 2008 

    Nem akartam leszólni se a pestieket, se a városiakat. Tényleg érdekes téma, és jórészt egyet is értek veled. Örülök h leírtad a véleményedet, érdekes (és hiányolom is a hozzászólásokat :P). Ha megnézed sok helyen hasonlót írtam, mint te Hódmezővásárhelyről. Bár Nyír1 kicsit városiasabb építészetileg, de sok minden más nem változik.

  • Utazz  23:44 Nov 06, 2008 

    Úgy érzem, hogy nem nagyon ismerem épitészetileg, de Hmvhely se annyira elmaradott, csak kevésbé városias mint várnánk, de va hatalmas vasbeton víztároló, meg nagy nag ymodern (hiper-modern ) uszoda és strandkomplexum. Meg nagyon jó kis Zsuzsifagyizó, az Emlékponttal szembe, itt szögezném le, hoyg én a fagyizót szeretem és az EMLÉKPONT-nak nevezet izétől elhatárolódok. Én nem mondom azt, hoyg vidéki paraszt senkire se, bár néha ez a viselkedésemből egyesek szerint leszürődik, mintha én felsőbbrendűnek érezném magamat, ekkor nem jönnek rá, hogy egy pestivel is ilyen vagyok, bár tegyük hozzá, hogy én ebből a rendszerből, hogy pesti vs. vidéki kimaradni látszok és csak szemlélő vagyok, de érdekes. Remélem érhető voltam mert ilyenkor már nem vagyok az.

  • Kiss K D  23:50 Nov 06, 2008 

    Szerint Nyír1 inkább elmaradottan városias, csomó régi panel, nagy lakótelepek. Ősrégi szocialista maradványok, bár pl a fürdő meg a vadaspark már egész szép. Mi a szösz az az emlékpont?

  • Utazz  23:52 Nov 06, 2008 

    Megtekintése csak saját felelősségre ajánlot, maradandó károsodásokat okozhat, továbbá tudományosan bizonyított tény, hogy az oldalt megynitók szobanövényei 40%-kal mentek össze a megtekintést követő 24 órán belül. de azért itt van: http://www.emlekpont.hu/

  • mesx  09:42 Nov 07, 2008 

    Köszönöm az élményt, Utazz, azt hiszem, ezt élőben is meg kell ejteni valamikor – már ami az Emlékpontot illeti. Kicsit a budaörsi Szoborparkra emlékeztet, már témájában és stílusában, de nyilván kicsit korosabbnak kell lenni, hogy olyan mókásnak találja az ember, mint én, de nem annyira idősnek, hogy felháborodjon rajta, mint oly sokan. (A szocializmussal kapcsolatos kellemetlen élmények engem még a kisdobos és úttörő létemben nem igazán találtak el, szóval ennyit a koromról… 🙂 )Na de ez egy más téma…

    Ami miatt bekapcsolódnék a “vitába” (bár azt hiszem, köztetek nagy az egyetértés), az egy-két megjegyzés:

    1. Egyikőtök sem jár/járt igazán vidéken iskolába. Ugye? Szerintem a fiatalok tök egyformák mindenütt. Egyformán jófejek, vagy nem. Egyformán okosak, egyformán buták, egyformán tisztelettudók, vagy bunkók, sőt talán egyformán verik meg a tanáraikat is. Ez talán csak az iskola moralitásától függhet, ami vidéken és Budapesten (és most az agglomerációt vegyük egy kalap alá Budapesttel) eltérő. És persze a családok, a nevelési elvek is eltérnek.
    2. Ami szerintem nagyon nagyban eltér, az pl. a közlekedés. A közlekedési kultúra szempontjából az ország bunkói a fővárosban élnek. Ha megfigyelitek, vidéken jóval udvariasabbak az emberek ilyen téren. Talán lassabbak, talán tágabb a személyes terük, talán nem sietnek annyira, talán bénább sofőrök, talán nincs annyi dugó… Ki tudja? Mindenesetre mindez együtt azt eredményezi, hogy nem olyan vadállatok az utakon, még akkor sem, ha jó kocsiban ülnek…
    3. … és emiatt a 2. pont miatt azt kell hinnem, hogy ha parasztabbul is beszélnek, amit jóindulattal hívjunk ízes magyar beszédnek, “emberibbek”. Mert figyelnek egymásra. Mert a szomszédok rányitják egymásra az ajtót (a panelban is), mert a játszótéren szóba elegyednek egymással az anyukák, mert hamarabb átadják a buszon az ülőhelyet a rászorulóbbaknak, stb. Persze lehet ez néha terhes, de ha létezik egy kellemes egyensúly, akkor inkább jó ez, mint rossz…
    4. És még valami. Én azt hiszem – persze nem én találtam ki -, hogy a magyar ember alapvetően bús. Ami nagyon rossz. Mindig sír-rí mindenért. Arrafelé vidéken meg hát van is miért sírni. Ebben teljesen egyet is értek! De a “dúl a magyarság” nekem valahogy mostanában mást jelent: az Árpád-sávos zászlót, a “ha-kell-ha-nem” kokárdát, a “ki magyarabb nálam” tüntetéseket. Na ez speciel abszolút nem a vidékre jellemző, hanem kifejezetten Budapest specialitása. Ezért, ha szabad ilyen skandallumot leírnom: gyűlölöm a fővárost. Hogy ezt megengedi. Mindegy, hogy ki, nem is érdekel, ez már megint politika.
    Ui.: 5. Nincsenek az országban máshol olyan sznob emberek, mint a Budapestiek: csak nekik nem mindegy, hogy hol is laknak pontosan. Megfigyeltétek már, hogy ha véletlenül azt mondjátok egy Budán élő embernek, hogy pesti, rögtön kijavít? (Tudatosan írtam hát ki végig, hogy Budapest, nehogy megsértsek valakit… 🙂 ) És csak nálunk divat az, hogy “pestiesen szólva”. Ettől meg tudok veszni… Minden szlenget magukénak akarnak tudni…

    Na egyenlőre ennyi…: Egy vidéki “volt fiatal”, aki soha nem lesz pesti

  • Kiss K D  16:49 Nov 09, 2008 

    Elszállt az előző kommentem 🙁 Na szóval kb megírom újra:
    Többször leírod h rosszabb ember a “vidéki” sem, ez igaz. Azzal is egyetértek h itt is, ott is vannak ilyenek is, olyanok is. De az arány a nem mind1.
    1, Ez így van, tényleg sokat számít az iskola, meg a család. De ezekben is hasonlóak a különbségek, ezért az végeredmény ugyanaz.
    2, Erről nem nyilatkozom, nem vezetek.
    3, Szerintem az “ízes magyarság” nem egyenlő azzal h valaki folyamatosan rosszul “ragzat” például.
    4, Tényleg bús, sírós-rívós banda vagyunk, ám szerintem nem csak vidéken, hanem az egész országban találni okot. Abban igazad van, h a “romboljunk, mert magyarok vagyunk, és mert unatkozunk” stílus fővárosias, ám a túlbuzgó magyarság általános, sőt…
    5, Szerintem ha azt mondom rád h Debrecenből jöttél, lehet h nem veszed jó néven.

  • Mebarak  21:12 Nov 09, 2008 

    Hűha 🙂 Nagyon belementetek a témába! Szerintem nem szabad különbséget tenni vidéki és városi ember között. Sok mindentől függ, van ilyen is, olyan is mindenhol. Csak ügye már megint azok a fránya előítéletek :$ Amúgy én is olyan vagyok, hogyha megtudom valakiről (pl.) hogy “tanyáról” jött – de szó szerint, onnan ahol csak pár ház van, akkor én is hajlamos vagyok azt gondolni, hogy fogalma nincs mi folyik a világban… pedig ez egy nagy hülyeség :p

  • Kiss K D  22:30 Nov 09, 2008 

    Nekem másképp vannak előítéleteim. Nem is igazán személytől nem várok sokat ha nem pesti/pest megyei, hanem ha ilyen közösségbe megyek, akkor gondolom előre azt h nem fogom bírni, és igazam szokott lenni. Már sokszor leírtam, h mindenhol van mindenfajta ember. Azt is szeretném leszögezni, h nem kasztrendszert, vagy hasonlót akarok kialakítani, nem is gondolom, h vmi ilyen megalapozott lenne. Inkább arról van szó, h hol melyik a jellemző, melyik van előtérben.

    OFF: Am bocsi Mebarak h keveset kommentelek nálad, csak nem mindig jut eszembe readerből átváltani, h tudjak írni is. Meg h őszinte legyek, sokszor egybe olvasok el pár napot a blogodból, és akkor meg már a régi postokra nincs sok értelme válaszolni.

  • Utazz  23:52 Nov 16, 2008 

    Hát lássukcsak nekem semmi bajom a vidékiekkel, csak szerintem az is fontos h mekkora közösségben szocializálódik valaki, például vikéi rokonoknál a nyüzsgés nagy ismernek mindenkit, vidéken jobbak az emberi kapcoslatok nem annyira elhidegült mint fővárosunkban, mondjuk ez egy tény. Én vezetek is meg nem is( tanuló vezető jelenleg) és vidéken még nem jártam az oktatóval, csak az aglomerációban, de amikor más vezet akkor is feltünik, hogy vidéken tényleg jobban ráérnek visszatérve vidéki rokonaimhoz Gabi el se tudná képzelni h napi 1 órát dugóban éljen le… Nah igen az egész nagymagyarmizéria az azért a fővárosban van főleg, mert potenciálisan nagyobb az esélye, hogy egy 1,6milliós vrosban van 1-2 olyan huligán aki képes tudatosan lázítani a tömeget, és nagyobb tömeget. Példának okáért ha van 1600tüntető, csak azért h könnyű legyen számolni, az mindösszesen a Budapesti lakosság 0,1 százaléka, erre a számra szokták mondani, hogy elhanyagolható, tehát ez azt jelenti, hogy egy nagy 100ezres városban e 100 fő mindösszesen igaz azzal is be lehet kerülni a TV-be, de az mégis csak egy elhanyagolható kérdés. Mellesleg abban igazad van, hogy a Budai kikéri magának, ha rokonok, vagy bárki lePestizi. Itt jegyzem meg, hogy Budai vagyok. Egyetértek azzal, hogy kicsiny fővárosunkban tényleg nem mindegy hol lakik az ember. Utólag is ha már emlékpontot nézel látogasd meg a Zsuzsi fagyizót és snack bárt, tudom ajánlani.

  • mesx  14:59 Nov 21, 2008 

    Köszi, a fagyizót mindenképp… 🙂

    Nem bántásiból, de még egy megjegyzés: amikor idekerültem az agglomerációba egyetemre, rendszeresen esett meg velem, hogy amikor kiderült, hogy vidéki vagyok és hogy melyik “vidéki nagyvárosból” származom, feltették a kérdést, “Tényleg? Nem ismered XY? Ott lakik a Pacsirta utcában…” Könyörgom, közel 120 ezres város… 18, vagy 19 középiskolával… Én sem kérdezem meg, hogy ha valakiről kiderül, hogy a XIV. kerületben lakik, hogy ismeri-e az ott lakó ismerősömet. Merthogy ezt főként a “pestiek” csinálják. De miért? Miért? Miért? Nincsenek tisztában a méretekkel, vagy valamiféle leereszkedő kedveskedés céljából? Még soha senkit nem ismertem, akit kérdeztek… De egyszer, de akkor azt nem a város miatt, hanem a gimi miatt, mert az is közös volt…. Na mindegy. Bocsi a bosszankodásért! Többet nem fárasztalak Benneteket! Keresek valami valami új témát magamnak… Kiss KD! Nem dobnál be valamit???????? 🙂

  • Kiss K D  18:37 Nov 26, 2008 

    Van sok, de csak jutok odáig, h leírjam.

Leave a comment ↓

Welcome back, (change)

submitting...